بیماری دیسک کمر چیست؟ چرا بوجود می آید؟

دیسک کمر چیست؟ بیماری است که با بالا رفتن سن شاید به سراغ هر فردی بیاید، چه بسا با رعایت نکردن بعضی اصول و حرکت های نادرست در جوانی این بیماری به سراغتان بیاید و آنجاست که حسرت سلامتی را میخورید و قدر عافیت را میدانید، این بیماری بسیار خفیف بوده و مشکلات بسیاری را برای فرد بیمار به وجود می آورد.

شايد شما هم تا به حال دچار احساس درد‌هاي شديد يا خفيفي از ناحيه كمر شده باشيد وبسيار نگران باشيد كه مبتلا به ديسك كمر شده باشيد . دردهاي موقتي كمر با ديسك كمر تفاوت دارد هر درد كمري را نميتوان ديسك كمر ناميد پس بهتر است كه با ديسك كمر بهتر آشنا بشویم:

دیسک کمر چیست؟

- هر انسان معمولاً 26 مهره در ستون فقرات خود دارد. مهره ها بوسيله صفحات انعطاف پذيري به نام ديسك بين مهره اي از يكديگر جدا مي شوند.

دیسک‌های اسفنجی کوچکی که از استخوان‌های (مهره‌های) تشکیل دهنده‌ی ستون فقرات پشت بدن حفاظت می‌کنند. زمانی که این دیسک‌ها سالم هستند، به مثابه ضربه‌گیرهای ستون مهره‌ها عمل می‌کنند و ضمناً انعطاف‌پذیری آن را نیز حفظ می‌کنند. اما زمانی که دیسک آسیب می‌بیند، احتمال برجستگی یا از هم گسستن و شکستن آن می‌رود؛ از این عارضه با اصطلاح فتق دیسک کمر و گاهی سرخوردگی مهره یا پارگی دیسک کمر نیز یاد می‌شود که از علت کمر درد می باشد.

احتمال بروز بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر در هر بخشی از ستون مهره‌ها وجود دارد، اما اکثرا پارگی دیسک بر کمر (مهره‌های کمری) تأثیر می‌گذارد؛ و در برخی موارد نیز در گردن (مهره‌های گردنی) و به ندرت در قسمت فوقانی پشت (مهره‌های سینه‌ای) رخ می‌کند. درد سیاتیک عموماً زمانی بروز می‌یابد که بخشی از رگ سیاتیک در اثر فتق دیسک، خار (زائده) استخوانی ستون فقرات یا تنگ شدن کانال نخاعی تحت فشار قرار بگیرد. پی‌آمد این امر التهاب، درد و غالباً بی‌حسی تقریبی پای مربوط به آن بخش از عصب است.

فتق دیسک کمر چیست؟

مردم به اصطلاح به اين بيماري ديسك كمر مي گويند كه البته اصطلاح درست آن فتق ديسك كمری مي باشد. اين بيماري، بيماري سياتيك نيز خوانده مي شود.

علت ايجاد فتق ديسك کمر چيست؟ و از نظر پاتولوژي چه اتفاقي مي افتد؟

- از حدود 15 سالگي به بعد ديسك بين مهره اي دچار تغييراتي مي شود كه اجتناب ناپذير است. اين تغييرات به كاهش ميزان آب موجود در ديسك و كاهش انعطاف پذيري آن منجر مي شود. اين تغييرات در برخي افراد زودتر بروز مي كند و در برخي ديرتر ديده مي شود. در صورت وارد آمدن فشار نامناسب به ديسك فرسوده، قسمت پشتي ديسك دچار فتق يا بيرون زدگي مي شود و اين بيرون زدگي روي نخاع يا رشته هاي آن فشار وارد مي كند.

دیسک کمر چیست؟

فتق دیسک ممکن است در ناحیه گردن، پشت یا کمر ایجاد شود. اگر فتق در ناحیه گردن باشد، بیمار دچار درد در ناحیه گردن و شانه و بازو می شود. اگر فشار روی نخاع زیاد باشد، بیمار علایمی نظیر گزگز و مورمور، بی حسی، سرد یا گرم شدن، احساس ضعف و درد در ناحیه ساعد، کف دست و انگشتان پیدا می کند.

علائم فتق دیسک کمر چیست؟

فتق دیسک در ناحیه کمری، سبب بروز درد در ناحیه کمر و باسن و پشت یا جلوی ران می شود. اگر فشار روی رشته های نخاعی زیاد باشد، بیمار از ناحیه زانو به پایین علایمی نظیر درد، بی حسی، گزگز و مورمور، احساس سردی یا گرمی، گرفتگی مکرر عضلانی، ضعف یا لاغر شدن را تجربه می کند، بیماری که دچار دیسک کمری است نمی تواند براحتی خم شود و هنگام خم شدن احساس می کند که رگی در پشت زانویش کشیدگی پیدا می کند. درد بیمار با سرفه زدن تشدید می شود.

گاهی بیماران فقط از وجود گزگز و مور مور یا ضعف یا درد در ناحیه ساق، مچ پا یا انگشتان پای خود شاکی هستند و کمر آنها اصلاً درد ندارد. برای بیشتر این بیماران پذیرش اینکه مشکلات آنها به علت وجود بیماری در ناحیه کمر است، خیلی سخت است.

چگونه می توان فتق دیسک را از بیماری های ارتوپدی تشخیص داد؟

بیماری های متعددی هستند که سبب کمردرد با انتشار به پاها می شوند. از بین آنها بیماری هایی که بیشتر با فتق دیسک کمر اشتباه می شوند، عبارتند از: کشیدگی رباطها یا عضلات کمر، تنگی کانال نخاع، آرتروز کمر، برخی از بیماری های روماتیسمی، عفونتهایی مثل تب مالت، تومورها و بیماری های سیستم ادراری نظیر سنگ کلیه.

ارسال شده در دیسک کمر | Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,