تشخیص دیسک کمر؛ از کجا بفهمیم مشکل دیسک کمر داریم؟

تشخیص دیسک کمر در مرحله اول با شرح حال گرفتن از بیمار و معاینه دقیق همراه می‌باشد و در معاینه از روش‌های مختلف استفاده می‌شود که شامل معاینه رفلکس‌ها و معاینه حس و حرکت و حساسیت‌های موضعی و مانورهای خاص می‌باشد. این معاینات معلوم می‌کند که این دیسک فشار را به ریشه‌های عصبی وارد می‌کند یا نه. در مراحل بعدی تشخیص با پاراکلینیک می‌باشد که معمولا شامل آزمایشات مختلف و رادیوگرافی است.

بهترین روش تشخصیص دیسک کمر کدام است؟

MRI  بهترین روش تشخیص دیسک کمر می‌باشد. با دستگاه MRI نه تنها سطح در رفتگی دیسک، بلکه میزان در رفتگی و میزان فشار وارده به عصب را نیز می‌توان اندازه‌گیری کرد و مجموعه‌ی اعمال بالا به پزشک نشان می‌دهد که آیا بیمار نیاز به عمل جراحی دارد یا نه، و آیا بیمار با روش‌های درمانی غیر تهاجمی مانند فیزیوتراپی و دارو درمانی قابل درمان است یا خیر.

چنانچه پزشک بر مبنای سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی پی به وجود فتق دیسک کمر ببرد، انجام آزمایش‌های دیگر ضرورتی نخواهد داشت. در صورت نیاز پزشک به اطلاعات بیشتر یا جواب ندادن درمان پس از ۴ هفته، احتمالاً دستور انجام ام آر آی ستون فقرات یا سی. تی. اسکن داده خواهد شد. پرتونگاری (اشعه ایکس) معمولاً برای این عارضه کاربردی ندارد، اما اگر سابقه پزشکی یا معاینه فیزیکی مبین وجود عارضه‌ای جدی‌تر مانند تومور، عفونت، شکستگی یا آسیب عصبی شدید باشد، یا اگر بیمار از پادرد و علائم دیگری رنج ببرد که پس از ۴ هفته درمان غیرجراحی درمان نشده‌اند، پزشک دستور انجام رادیوگرافی خواهد داد.

فرآیند های تشخیص دیسک کمر

فرایندهای تشخیص دیسک کمر علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی کامل سابقه پزشکی شامل موارد زیر می‌شوند:

• پرتونگاری (اشعه ایکس). در این آزمایش تشخیصی از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی برای به دست آوردن تصویرهایی از استخوان‌ها، اندام و بافت‌های داخلی استفاده می‌شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). ام آر آی ستون فقرات تلفیقی از آهن‌رباهای بزرگ، رادیوفرکانس‌ها و رایانه جهت ایجاد تصاویر جامع از اندام‌ها و ساختارهای درون بدن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
  • میلوگرام. در این فرایند، رنگ درون مجرای نخاع تزریق می‌شود تا تصویر کاملاً واضح و آشکاری را از ساختار در پرتونگاری به دست دهد.
  • مقطع‌نگاری رایانه‌ای (سی. تی. اسکن یا سی. ای. تی. اسکن). در این روش تصویربرداری تشخیصی، ترکیبی از فن‌آوری رایانه‌ای و پرتونگاری برای تهیه تصاویر محوری یا افقی (موسوم به اسلایس‌) از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سی. تی. اسکن تصاویر جامعی را از کلیه‌ی بخش‌های بدن از جمله استخوان‌ها، عضله‌ها، چربی و اندام‌ها به دست می‌دهد. جزییات تصاویر حاصل از این روش بیشتر از تصاویر پرتونگاری اشعه ایکس است.
  • الکترومیوگرافی یا عضله‌نگاری برقی (EMG). در این آزمایش تشخیصی، واکنش عضله یا فعالیت الکتریکی در پاسخ به تحریک عصب عضله، اندازه‌گیری می‌شود.

تشخیص دیسک کمر

زمان مراجعه به پزشک

در صورت دست و پنجه نرم کردن با درد همیشگی یا تشدید شونده برای۴ تا ۶ هفته حتماً به پزشک مراجعه نمایید. دریافت مراقبت پزشکی در مراحل اولیه بیماری، احتمال بروز مشکلات پایداری نظیر معضلات زیر را کاهش می‌دهد:

• حملات مکرر درد، دردی که می‌آید و می‌رود. دوره‌های بدون درد به تدریج کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شوند.
  • درد مکرر و درازمدت (مزمن) بروز می‌یابد، چون فشار وارد شده از سوی دیسک بر عصب به طور مداوم بافت را تحریک می‌کند.
  • درد مداوم سندرم درد مزمن را به دنبال دارد که به نوبه خود به افسردگی، اضطراب و دشواری در مدیریت و از عهده برآمدن زندگی روزمرّه را به دنبال دارد.
  • علائم ناشی از فشردگی درازمدت ریشه‌های عصبی شامل از دست دادن چالاکی، قدرت یا حس یک یا هر دو پا (قسمت بالایی و از مچ به پایین) می‌شوند.
ارسال شده در دیسک کمر | Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,