درمان درد رگ و عصب سیاتیک کمر و پا

سه شنبه 14 فوریه 2017

درد سیاتیک به درد و ضعفی گفته می شود که درعصب سیاتیک بدن ایجاد میشود ومعمولا علائم درد سیاتیک دریک طرف بدن بروز می کند. در هر کدام از ساق پاها یک عصب سیاتیک وجود دارد این عصب یکی از بلندترین عصب ها در بدن است هرعصبی از چندین ریشه عصبی که در نخاع قرار دارد خارج می شود و سپس از روزنه های ساکرام عبورمی کند و به یکدیگر متصل می شوند و درد عصب سیاتیک بوجود می آید.

عصب سیاتیک از بین لایه های عمیق ماهیچه های باسن عبور می کند و به سمت ماهیچه ها ی عمیق پشت ران گسترش میبابد و سپس به سمت پایین یعنی در ناحیه خارجی لبه ساق پا قرار می گیرد. در افراد سالخورده سیاتیک معمولا ناشی از فرسوده شدن ستون مهره ها مانند استنوزیس ستون مهره ها (تنگی کانال نخاعی ) است. این ناحیه قسمتی است که عصب سیاتیک از آن عبور کرده است و این عارضه باعث آسیب رساندن و فشرده شدن عصب سیاتیک می شود. عصب سیاتیک یکی از بزرگترین و طولانی ترین عصب ها در بدن است که از ناحیه تحتانی ستون مهره ها شروع می شود و به سمت استخوان پلویس و باسن امتداد دارد. درد در پشت ساق پا به دو قسمت تقسیم می شود، دردعصب زمانیکه آسیب دیدگی یا فشار بروی عصب سیاتیک ایجاد شود رخ میدهد.و شایع ترین نوع آن کمردردسیاتیک می باشد.

درد رگ سیاتیک می تواند به صورت دردهای ملایم یا شدید به صورت کمر درد، درد باسن، پا ودرد ساق پا ظاهر شود. شما همچنین ممکن است با احساس ضعف وبی حسی در این نواحی مواجه شوید. بوسیله آسیب دیدگی های عصب و فشار روی عصب مانند فشار روی مهره ها (استخوان های ناحیه کمروگردن) ایجاد می شود. بر اساس گفته های انجمن جراحان ارتوپد آمریکا درد رگ سیاتیکمعمولا در افراد بین سن ۳۰ و ۵۰ سال رخ می دهد. در ادامه به علایم درد سیاتیک می پردازیم.

علت

یکی از رایجترین علت درد سیاتیک اختلالات دیسکی مانند بیرون زدگی یا لغزندگی دیسک است این عارضه زمانی ایجاد می شود که مواد نرم و ژله ای داخل دیسک براثر پارگی دیسک بیرون میزند و به عصب سیاتیک فشار وارد می کند. گرفتگی ماهیچه ها هم می توانند با فشار بر روی عصب سیاتیک که از بین ماهیچه ها عبورکرده اند باعث بروز درد سیاتیک شوند یکی دیگر از این شرایط ابتلا به سندروم پریفورمیتس است که ماهیچه پریفورمیتس باعث تحریک عصب سیاتیک می شود و درد رگ سیاتیک ایجاد می شود. دلائل نادر دیگری که باعث بروز درد عصب سیاتیک می شود در زیر ذکرشده است:

۱-  عفونت

۲-  تومور

مواردی که می تواند خطر بروز سیاتیک را افزایش دهد شامل موارد زیراست:

۱-  بارداری

۲-  افزایش وزن

۳-  سیگارکشیدن

به صورت کلی هرگونه فشار یا آسیب دیدگی که باعث تحریک و فشرده شدن عصب سیاتیک شود میتواند منجر به درد سیاتیک شود، اما در اکثرموارد دلیل خاصی برای بروز درد سیاتیک مشخص نشده است. این عارضه عصبی آزار دهنده معمولاً موجب درد گزنده ای در کپلها می شود که تا ران و ساق پا و غالباً پایین پا کشیده می شود . عارضه سیاتیک غالباً با ضعف و کرختی همراه است . فتق دیسک کمر ، التهاب مفصل ، مهره ها و التهاب عصب سیاتیک همه ممکن است علت این مسئله باشند .شما ممکن است دردهای شدیدی که ازناحیه کمرشروع می شود وبه سمت ساق پا متمایل می شود را تجربه کرده باشید. دردسیاتیک براثراختلالات درعصب سیاتیک ایجاد می شود وباعث ایجاد درد کشاله ران، درد در پشت ساق پا وناحیه تحتانی کمرمیشود درداین عصب ممکن است براثر پارگی دیسک کمر یا آسیب دیدگی استخوان پلویس ایجاد شود شما می توانید. با انجام ورزش های کمر درد درخانه به کاهش درد ناشی ازعصب سیاتیک و به درمان درد کشاله ران کمک کنید.

علائم ونشانه ها

از علائم سیاتیک میتوان گفت: دردی که بر اثر سیاتیک ایجاد می شود هم به صورت خفیف وهم به صورت شدید است این درد میتواند به تدریج یا یک دفعه وناگهانی ایجاد شود درد سیاتیک شبیه بهگرفتگی کمر هم توصیف میشود و می تواند با سوزش کف پا و کمر و درد شدید همراه باشد و علائمی مانند سوزش سوزن شدن، بی حسی وضعف را در پی داشته باشد. درد سیاتیک به صورتدرد پایین کمر و لگن حس می شود و بعد از این قسمت ها به سمت ران ها و ساق پا گسترش میابد یکی از مواردی که این درد را از دردهای دیگر ناحیه کمر متمایزمی کند دردی است که به زیر زانو امتداد دارد و گسترش پیدا می کند درد سیاتیک ممکن است با انجام بعضی از فعالیت ها مانند عطسه کردن، سرفه، برخاستن و نشستن شدید ترشود. درد و علائم درد عصب سیاتیک معمولا درمراحل اولیه شدید تراست زیرا دراین مرحله التهاب وفشارعصب سیاتیک بیشتراست این درد به تدریج بعد از این زمان تا بهبودی کامل کاهش میابد. زمان رایج بهبودی آن بین ۴ تا ۸ هفته است. درد رگ سیاتیک اغلب با انجام فعالیت هایی مانند خم شدن، دویدن، نشستن (مخصوصا هنگام رانندگی) در حین انجام فعالیت ها و حرکات اصلاحی روزمره چه به صورت فعال وچه به صورت غیرفعال می تواند بروز کند. در موارد نادری که فشردگی عصب سیاتیک شدید باشد موجب بروزضعف ساق پا و اختلال درعملکرد روده ومثانه ایجاد می شود، در صورتیکه با این علائم مواجه شدید باید بلافاصله به پزشک مراجه کنید این علائم می تواند نشان دهنده آسیب دیدگی شدید عصب باشد.

تشخیص

پزشک برای تشخیص دقیق ازجزئیاتی مانند شرح کامل سلامتی بیمار، ماهیت و طول دوره بروز علائم و فعالیتی که باعث ایجاد درد می شود اطلاعاتی کسب می کند پزشک همچنین عملکرد عصب های بدن را با کنترل استقامت، حس و واکنش در ساق پا ارزیابی میکند درصورتیکه بیمار با علائمی مانند اختلال درعملکرد روده یا مثانه مواجه شود پزشک انجام آزمایش روده و مثانه را برای ارزیابی حس و وضعیت ماهیچه ها توصیه می کند. درصورتیکه درد سیاتیک برای هفته ها دربدن پایدارباشد آزمایش عکس بردای اشعه ایکس میتواند هرگونه تغییرات استخوان درستون مهره ها وپلویس را نشان دهد ودلائل دیگر بروز درد مانند تومور وعفونت را شناسایی کند آزمایش های عکس برداری دیگر مانند سی تی اسکن و ام آرآی هم برای شناسایی اختلال جزئی تر مانند اختلالات درعصب ها، اختلالات دیسکی وستون مهره ها توصیه می شود.