علائم دیسک کمر چیست؟ چگونه می توان بیماری را تشخیص داد؟

علائم دیسک کمر چه مواردی هستند؟ معمولا علائم دیسک کمر با دردی در ناحیه کمر شروع می‌شود. در مراحل اولیه این درد فقط در کمر ایجاد می‌شود و به جاهای دیگر زیاد انتشار نمی‌یابد و اگر به آن توجه نشود و این فشارها ادامه پیدا کنند، به علت این که قسمت مرکزی مهره‌ها بیرون زدگی پیدا می‌کند و روی ریشه عصب فشار می‌آورد، آزردگی ریشه عصب به وجود می‌آید و به دنبال آن درد و سایر عوارض ایجاد می‌شود. این درد می تواند به باسن، پشت پا تا پایین پا و زانوها و مچ پا و حتی انگشتان امتداد باید قسمت‌های درگیر و میزان و نوع درد و انتشار آن به سطحی که دیسک در رفته است و به محل فشار روی ریشه‌های عصبی بستگی دارد.

چنانچه دیسک برجسته به عصب فشاری وارد نکند، احتمالاً تنها دردی خفیف در کمر احساس می‌شود یا شاید بیمار با هیچ یک از علائم دیسک کمر مواجه نشود. تنها تعدادی از بیماران مبتلا به فتق دیسک از علائم شدید یا دردسرآفرین رنج می‌برند. اما در صورت فشار آوردن دیسک به عصب، علائم دیسک کمر زیر بروز می‌یابند:

• دردی که از باسن و پایین پا می‌گذرد و در مچ یا پا به دلیل وارد شدن فشار بر عصب سیاتیک منتشر می‌شود. کمر درد ممکن است همراه با پا درد نیز باشد.
  • گز گز کردن (سوزن سوزن شدن و مور مور شدن) یا کرختی یک پا که معمولاً از باسن یا پشت زانو شروع می‌شود و به تدریج کشاله ران، مچ یا پا را نیز دربرمی‌گیرد.
  • ضعف عضله‌های معینی در یک یا هر دو پا
  • درد جلوی کشاله ران
  • درد عضلانی عمیق شدید و اسپاسم‌ها و گرفتگی‌های عضلانی

علائم دیسک کمر این علائم را جدی بگیرید

از علائم گونه‌ی خاص و جدی فشردگی ریشه عصب ضعف پاها و از دست دادن کنترل مثانه و یا روده به شمار می‌روند. از این عارضه با اصطلاح سندرم کودا اکوینا (سندرم دم اسب یا سندرم انتهای نخاع) یاد می‌شود که خوشبختانه علی‌رغم وخیم بودنش نادر است. بنابراین با توجه به خطرناک بودن این سندرم، در صورت مواجه شدن با علائم یاد شده باید به سرعت به پزشک مراجعه نمود.

نخستین علائم دیسک کمر چه هستند؟

درد معمولاً نخستین علامت پارگی یا بیرون زدگی دیسک  کمر به شمار می‌رود و غالباً در پشت بدن، دقیقاً بالای دیسک دردناک و آسیب دیده، بروز می‌یابد. اگر فتق دیسک به ناحیه‌ی مهره‌های سینه‌ای مربوط باشد، درد در اطراف جلوی قفسه سینه نیز منتشر می‌شود. فشار یا تحریک اعصاب ناحیه سینه‌ای موجب بروز علایم دیسک کمر دیگری نیز می‌شود. فتق دیسک مهره‌های سینه‌ای بسته به عصب آسیب دیده دردی را در پی دارد که احساس می‌شود از قلب، شکم یا کلیه‌ها نشأت می‌گیرد. بیرون زدگی دیسک کمر معمولاً با توجه به شدت درد پشت بدن و پا تقسیم‌بندی می‌شوند. درد پا عموماً در امتداد گذرگاه عصب تحت فشار منتشر می‌شود. علائم درد منتشر شونده گاهی اوقات با ناتوانی حرکتی، از دست دادن حواس و واکنش نشان ندادن همراه است.